Laos, a Lovestory... - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Emmelien & Lars - WaarBenJij.nu Laos, a Lovestory... - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Emmelien & Lars - WaarBenJij.nu

Laos, a Lovestory...

Door: emmelienlars

Blijf op de hoogte en volg Emmelien & Lars

04 Maart 2012 | Laos, Vientiane

Tubing! Het kan hier blijkbaar ook. Dit keer zonder harde muziek, drank en barretjes maar met een sublieme omgeving en zonder enige andere toerist in zicht. Na een gezond Laotiaans ontbijt dalen we af naar de rivierbedding en worden we met een bootje een aantal kilometers stroomopwaards gebracht. Zodra we in onze oplaasbanden dobberen neemt de allesoverheersende rust het over. Just us, the tubes and Laos. En wat een oogverblindende natuur weer. Regelmatig passeren we spannende stroomversnellinkjes en groepjes locals die naar rivierwier aan het duiken zijn. Een paar uur druivend bijbruinen later zien we de brug en klauteren we uit het water. Een late lunch gaat er wel in. De rest van de dag vullen we met 'The Godfather' en een paar 'Big Bang Theories'. Na een wederom geslaagd Indisch avondmaal vallen we voor het laatst in slaap op onze roze matrassen in Nong Khiaw.

De volgende dag willen we bussen naar het grensplaatsje Luang Nam Tha. Gelukkig zijn we op tijd bij het busstation van Nong Khiaw want het is een hilarische chaos. Het is onduidelijk of er een bus gaat, hoe laat die dan zou gaan en hoeveel mensen er dan inpassen. Eerst zijn er te weinig toeristen om het busje te vullen, later te weinig... Eind goed al goed, wij mogen mee. Helaas missen we de overstap in Oudomxay en zijn we genoodzaakt een nachtje te slapen in dit treurige stadje. Er is hier niks te doen en al slenterend zien we veel Westerse medeslachtoffers op zoek naar een plek om te eten. Dankzij onze uitgebreide filmcollectie komen we de dag goed door en voor we het weten staan we vroeg in de ochtend klaar om de bus naar alweer onze laatste bestemming in Laos te pakken.

Luang Nam Tha is een leuk dorpje in een mooie omgeving, een paar uur van de Thaise grens. Vanwege de hitte kunnen we niet veel meer dan met een boek en een drankje de rest van de middag op een terrasje te zitten. Ons tempo lijkt steeds lager te gaan liggen. Als het aan het eind van de dag wat is afgekoeld wagen we het een stukje te lopen. We komen tot een prettig Indisch restaurantje waar we weer twee curries van ons wensenlijstje afstrepen.

Onze laatste dag in Laos besteden we aan het verfijnen van onze mountainbike vaardigheden. Gewapend met een kekke plattegrond crossen we over (rocky) dirtroads, door aandoenlijke gehuchtjes, naar watervallen en tempels. Onderweg vergapen we ons aan prachtige rijstvelden en een enorme bruiloft ergens in the middle of nowhere. Heel wat kilometers en een pijnlijke bips later struinen we de nightmarket af op zoek naar ons avondeten. De keuze valt op een complete gegrilde eend (in stukjes gehakt) met een bakje sticky rice. Puur genieten (en zoooo goedkoop).

En toen was het alweer tijd voor Thailand. Laos is als een zoete dagdroom voorbijgevlogen. Een prachtg, ontspannen land met opnieuw een roerige geschiedenis, waar we zeker nog een keer terug zullen komen. Nu op naar het laatste land - dat van 'de glimlach'. Vast toeristischer, drukker en warmer maar ook vol nieuwe ervaringen om te ontdekken. Bovendien gaan we de laatste paar weken in. Nog even genieten van de prachtige levenstijl die reizen heet. Het laatste hoofdstuk van een nu al onvergetelijk avontuur. Sabaidee!

• 04 Maart 2012 - 11:00

Juf Jet.:

En weer een leuk vehaal.
    Wat een heerlijk leven zo.
    Intussen is het thuisfront druk met aftellen.
    Geniet er nog even van!!!!

• 04 Maart 2012 - 11:13

Ineke & Hans:

Mmmmm heerlijk verhaal weer.... Ineke en ik krijgen zin ! Door jullie schitterende omschrijvingen wordt Vietnam voor ons meer realiteit. Nog 2 dagen en dan gaan we !
    We denken aan jullie en hopen op net zoveel fraaie momenten als wat jullie hebben beschreven.
    Dag lieve Emmelien en Lars.
    Hans.

• 04 Maart 2012 - 12:37

Opa:

Hallo Luitjes
    Alweer een verhaal om van te smullen.
    Geniet van de laatste ronde .
    In ben al voorbereidingen aan jhet treffen voor een feestelijke ontvangst
    op Schiphol. Zet nu nog maar even de
    bloemetjes buiten.
    Geniet met volle teugen

• 04 Maart 2012 - 13:23

Cathy:

heel veel plezier in jullie laatste land van dit grote avontuur enne.... wij hier vinden het niet erg dat het eind in zicht komt! Veel liefs weer voor jullie allebei

• 04 Maart 2012 - 17:16

Joke En Cor:

hoi Luitjes,wat een prachtig verhaal weer en wat een avontuur.
    Geniet nog volop van jullie reis ( dat doen jullie toch wel :) ) want de tijd gaat nou toch wel hard!
    Hier staan de krokussen en sneeuwklokjes de wereld te bekijken en wordt het langzamerhand voorjaar.
    Tegen die tijd dat jullie thuis komen hoop ik dat het wat warmer is dan 12 graden anders valt het wel heel erg tegen,maar voor die tijd hoop ik nog wel wat verslagen te mogen lezen. GENIET LEKKER VERDER!!
    Liefs uit Austerlitz

• 04 Maart 2012 - 17:16

Joke En Cor:

hoi Luitjes,wat een prachtig verhaal weer en wat een avontuur.
    Liefs uit Austerlitz

• 04 Maart 2012 - 20:22

Jantine:

geniet er nog maar heeeeel goed van , voor je het weet is het voorbij!!
    arie en jantine

• 05 Maart 2012 - 09:12

Rosan:

Wauw klinkt weer prachtig allemaal..! Echt zin om jullie weer te zien! dikke knuffel

• 05 Maart 2012 - 19:45

Silvia:

Dag kanjers ! ...het verhaal, samen met de foto's op facebook, de wakker wordende vogels hier in Wijk en Londen in het vooruitzicht, krijg ik ook een heel relaxed gevoel....
    Loas...het lijkt me prachtig.
    Tot gauw XXX

• 05 Maart 2012 - 19:45

Silvia:

Loas...het lijkt me prachtig.
    Tot gauw XXX

• 06 Maart 2012 - 20:56

Roos Van Rutten:

Het is heerlijk om te lezen hoe jullie genieten. Wat zagen wij op tegen die zes maanden van jullie reis.
    Maar wat heb ik genoten van jullie verslagen en de beschrijving van de diverse landen waar jullie door heen trokken. Thank you very much. dear Emmelien and Lars.